Posts

Showing posts from August, 2009

menu hari ini...

Hari ni dik na ngan laki dia mai buka posa kat umah aku.. dia nak mkn nasi tomato..tp bahan2 semua dia bw dr umah dia..hahaha. Bukannya umah aku x da bhn2 tp dia yg beriya nak bw sbb dia mmg cadang nak masak kat umah dia td..dah hubby aku ajak mai buka posa kat umah aku so dia pun angkut semua bahan2 nak masak nasi tomato. Sampai umah aku pun masak la nasi tomato..aku jarang buat nasi tomato selalu buat nasi daging jaa...tp bubuh gak tomato fresh..kali ni guna tomato puree. Dik na dia buat ayam masak merah then dia suh la aku masak nasik..hentam saja laa..aku pun buat mcm biasa agak2 ja masuk semua bahan2.. Alhamdulillah menjadi gak..sudah masak fatihah laa tukang try..tehah mkn byk betoi nasik tu tambah 4 kali...kira sedap la tuh..syabas2..
Pastuh goreng cucoq udang ckit buat penambah hidangan..Xdan nak amik gmbq2 boh lam n3 nih..semua hat mkn tuh pelahap belaka..muahahaha

Kelebihan Ramadhan

Daripada Anas (r.a), Katanya: Bersabda Nabi (s.a.w) : Tiada daripada seorang hamba apabila melihat ia sehari bulan Ramadhan lantas dia memuji Allah ( kerana kedatangan bulan rahmat dengan kelebihan dan keistimewaanya) kemudian dibacanya Al-Fatihah tujuh kali, melainkan diafiatkan Allah daripada sakit matanya pada bulan ini.

Kelebihan bulan Ramadhan dan keagungannya dengan adanya malam Lailatul Qadar yang dirahsiakan, sehingga mendapat keampunan dan pahala serta darjat dan darjah tertinggi bagi orang yang berjaya mendapatkan malam Lailatul Qadar dengan dipenuhi amal ibadah dan bertaqwa kepada Allah, disamping sembahyangnya yang sunat , istiqfar, tasbih dan berzikir sepenuhnya.

Berkata Saidina Ali, Nabi (s.a.w) telah bersabda apabila engkau melihat sehari bulan maka bacalah olehmu " AllahuAkbar " 3 kali, kemudian bacalah :

(Segala kepujian bagi Allah yang telah menjadikan aku dan telah menjadikan engkau, dan telah menentukan bagi engkau pangkat-pangkat (darjah) dan telah menjadik…

balik kg...yeehaa..

Image
yea..yea...hari ni balik kg..cuti sekolah seminggu. Lama x balik kg huhuhu..dulu dok kulim tiap2 minggu balik. Memandangkan rini dah nak balik, aku perabih masak apa yg ada lam peti ja..ada ayam beberapa ketoi buat nasi ayam sempoi jaa..x dak hias2 dahh..siap nak bg fatihah makan..hehehe

2 in 1

Petang semlm dalma kul 4ptg cam tu aku dpt call panggil interview kat jln yap kwan seng..pastu dlm kul 5.30 plak dpt lg panggil interview kat jln raja chulan....dua2 suruh p esk (hari ni la) yg 1st tu dia suh mai 11 pg yg 2nd walk-in kul 9 sampai kul 4ptg..
Ptg semlm aku pun p la bertandang umah kak niza jiran depan umah aku yg volunteer nak jaga fatihah..aku nak suh dia tlg jaga sat esk aku nak p intw..dia kata ok.
Pg td pas subuh rasa malas plak nak p...hahaha..maklum la x puas lg dok umah pastu kesian plak kat tehah x biasa lg ngan org baru. Ngan mak ton pun susah nak tinggai ni kan pulak ngan org baru..huhuhu..pastu pk2 p jugak lah mana tau rezeki kali ni, x penah aku dpt intw 2 kali dlm 1 hari...cuba try jalah..KUl 9 baru terhegeh2 nak siap tehah plak 9.30 baru nak bangun..sabo ja lah..kalut2 kul 10 siap..p umah kak niza tu..tehah plak buat perangai x mo masuk umah kak tuh..nangis2 dok kata x mo p umah org nak p sekolah..huhuhu..tensen aku dah la lmbt terpaksa la antaq dia p skol h…

Salam Takziah...

Salam takziah buat keluarga Allahyarham Ust Mohd Asri Ibrahim..vokalis utama kumpulan nasyid Rabbani..
Lagu Munajat yg sentiasa diingati;
Tuhan...
kubisikkan kerinduaan keinsafan pengharapan
Tuhan..
kusembahkan pengorbanan membuktikan kecintaan
bisikkan ku untukMu
munajatku pohan restu semoga cintaku bukan palsu
pada desiran penuh syahdu
gelombang lautan rinduku
munajatku dalam syahdu
merindui maghfirahMu..
mardhiahMu dlm restu
harapan tulusnya hatiku
kurindukan pimpinanMu
keagunganMu dlm doaku...
kebesaran pada kudratMu
ia membina rohaniku...
Tuhan...
kubisikkan kerinduaan keinsafan pengharapan
Tuhan..
kusembahkan pengorbanan membuktikan kecintaan
ujian kepahitan di dalam kehidupan
padanya ada kemanisan
ketenangan dan kebahagiaan
bayangan syurga idaman
munajatku dalam syahdu
merindui maghfirahMu..
mardhiahMu dlm restu
harapan tulusnya hatiku...
kurindukan pimpinanMu
keagunganMu dlm doaku
kebesaran pada kudratMu
ia membina rohaniku...
Tuhan...
kubisikkan kerinduaan keinsafan pengharapan
Tuhan..
kusembahkan pengorbanan me…

Mak Ton mai....

Semlm mak ton call katanya ada kat cni mai melawat anak sedara dia meninggal...2 tahun lebih koma sbb eksiden..huhuhu..mlm kemarin meninggal..Innalillah...so mak ton nak mai la tgk fatihah sekali sbb Tasha dok gaduh nak mai umah fatihah. siann..Tasha tu demam sampai x bangun la dok teringat kak fatihah..hehehe...
Pg td mak ton call kata dok ada kat selayang..aku kata x jauh dah tu ikut ja sampai sg.buloh jalan nak p penjara tuh..hahaha..aku pun bkn terrer sgt nak bg jln nih..pastuh..depa masuk kot mana tah sampai highway rawang plak..terlepas dah laa...aku call hubby suh bg jalan... sementara kat umah aku goreng mee dulu..nak masak nasik mcm awai sgt lg...tgh dok masak..hubby call suh amik mak tok kat sek teknik paya jaras tuh..aku pn cargas la p amik depa..jauh gak tuh.....mujuq mee dan masak.
Lepas amik terus bawak mai umah aku..mak ton la org pertama mai umah aku sejak aku pindah cni...jamu mkn apa semua..Tasah main2 ngan tehah..melepas rindu la katakan..mak ton ngan 'abah' p…

Jalan2....

Image
Petang Ahad lepas..x tau nak buat apa x tau nak p mana...hubby ajak p umah dekna lg..sebenaqnya sabtu tu dah p..tp dek na x dak. Kami mcm besa la p redah ja bukan nak call apa dulu..hahaha..sudahnya p depa x dak. Tp ahad tu call dulu dekna x keja..baru la km p...sempat gak aku menapau ckit kek coklat kukus yg aku buat sbb kat umah ni bukan ada sapa nak mkn sgt pun... ni la hasilnya..gambar dia gelap ckit sbb ambik gmbr dgn handset koman pastu cahaya kurang...muehehehe...

Sampai ja dekna goreng mee..hehehe..pakat melantak mee dulu..lepas solat asar dah kenyang km pun beransur la nak balik..otw balik tu..mcm awai lg singgah la kat taman tasek titiwangsa..lama x p ctu dok lalu ja p umah dekna tp x penah singgah...layann...




Malam Nisfu Sya'aban (5 Ogos 2009)

Hari Nisfu Sya'aban akan tiba pada hari Rabu malam Khamis ( sebaik saja masuk maghrib), 5hb August, 2009 (HARI INI)

Hari nisfu sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru.

Abul Khair Al Talaqaani r.a. mengira nama2 malam Nisfu Syaaban sebanyak 22.

Antaranya yg termasyhur adalah:

1. Malam Dimustajabkan Doa
2. Malam Pembahagian Takdir
3. Malam Rahmat
4. Malam Berkat
5. Malam Pengampunan (Taubat)
6. Malam Penebusan
7. Malam Syafaat
8. Malam Penulisan
9. Malam Keagungan dan Kemuliaan
10. Malam Rezeki
11. Malam Hari Raya Para Malaikat
12. Malam Penghidupan

Antara kelebihan bulan Sya'aban:

1. Sesiapa berpuasa sehari dalam bulan Sya'aban maka Allah haramkan tubuhnya dari api neraka dan dia akan menjadi teman kpd nabi Allah Yusof didalam syurga.

2. Riwayat dari Osman Bin Abi Al-As, Sabda Nabi Muhammad (saw) : pada malam nisfu sya'aban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman …

Pindah...

Image
1hb Ogos 2009...
Hari tu hari aku sefamili pindah dr kulim ke sg. buloh... sob..sob..sedih sgt la tinggal umah tmn kobis tu..dah 3 tahun lebih kitaorg dok ctu..lebih sedihnya tinggal makton (pengasuh fatihah) dan tinggal kerjaya aku...huhuhu..
Ingat x byk la barang kami..rupanya penuh jugak selori kecik 1 tan tuh...x celuih nak boh peti ais warisan tok aku tuh ank bg kat abg yee..terpaksa suruh abg najib p hantaq kat abg yee...hehehe..
Terima kasih pada semua yg sudi tolong aku tempoh hari...penat gila angkut barang, aku x leh la sgt pulun maklum la badan aku ni lemah ckit..muehehe..tp pulun gak angkat last2 kena marah ngan makton. aku byk kemas balik umah lama tu bg bersih ckit x nmpk kotoq sgt nnt tuan umah mai periksa...

Umah lama yg byk kenangan dan petiais warisan...


aku sefamili depan umah lama...


Anak2 manakan aku pun nak menyibok..


Makton & Fatihah


Candid "Mak & Abah" Fatihah..


Hari tu mak ton la org yg paling sedih aku tgk..sedih nak tinggal fatihahmana x nya, siap m…

Rambut pendek

Image
Fatihah dah berambut pendek....hehehe..ni semua sbb dia susah sgt nak bg sikat & nak ikat rambut bg kemas, terpaksa aku p potong rambut dia...lepas potong aku plak rasa menyesal..huhuhuhu..tp x pa rambut akan panjang balik..
Dulu...


Sekarang...